Bij het kiezen van een geschikte e-bike kan een goede versnelling natuurlijk niet ontbreken. Daarom heeft Keola een selectie gemaakt van hoogwaardige naafversnellingen van Shimano. Wil je graag meer weten over dit type versnelling en wat de verschillen zijn? Lees dan direct verder!
De naafversnelling is de meest voorkomende versnelling, en dat is niet voor niets! Ten eerste is de versnelling netjes verwerkt in de naaf van het achterwiel. Hierdoor valt de versnelling nauwelijks op en maakt het mooi passend in het design van de fiets. De mechaniek van de versnelling opgeborgen in de behuizing van de naaf. Deze beschermt het systeem tegen stof en vocht en maakt de versnelling, in tegenstelling tot de derailleurversnelling, makkelijk te onderhouden en duurzaam.
Een naafversnelling wisselt eenvoudig van niveau door de tandwielen van plaats te veranderen. Dit gebeurt het beste door te schakelen in stilstand. Hoewel je bij een derailleurversnelling het beste kunt schakelen terwijl je aan het fietsen bent, is dit bij een elektrische fiets met naafversnelling niet aan te raden. Dit kan namelijk ervoor zorgen dat de naaf beschadigt.
Waar je een naafversnelling vooral ziet bij stadsfietsen, zie je de derailleurversnelling vooral bij sportieve fietsen en mountainbikes. Een derailleurversnelling maakt gebruik van verschillende tandwielen en werkt door tijdens het fietsen de ketting van tandwiel te verwisselen. Hierdoor heeft een derailleur meer versnellingsopties en zijn de tussenstapjes bij het schakelen verfijnder.
Een derailleurversnelling maakt geen gebruik van een (gesloten) kettingkast. Doordat de tandwielen en ketting blootgesteld worden aan stof en weersinvloeden zijn ze daarom meer onderhevig aan slijtage en weersinvloeden. Een derailleurversnelling vraagt dan ook een stuk meer periodiek onderhoud dan een naafversnelling. Ook gaat dit type versnelling over het algemeen minder lang mee dan een naafversnelling.
Onze elektrische fietsen maken gebruik van Shimano Nexus 7 of Nexus 8 versnellingen. Hoewel beide versnellingen onderhoudsvriendelijk en duurzaam zijn, bestaan er ook daadwerkelijke verschillen.
Naast het verschil in aantal versnellingen, heeft een Nexus 8 naaf een groter schakelbereik (307%) dan een Nexus 7 naaf (244%). Schakelbereik geeft het verschil aan tussen de lichtste en zwaarste versnelling. Een schakelbereik van bijvoorbeeld 250%, wil zeggen dat de trappers in de lichtste versnelling 2,5 meer omwentelingen maken dan de zwaarste versnelling.
Verder maakt de Nexus 8 gebruik van direct drive. Dit zorgt voor minder weerstand tijdens het fietsen en zo voel je dat het schakelen lekker soepel verloopt. Wanneer je met de N8 naaf overschakelt naar de vijfde versnelling, dan loopt deze een op een. Dit betekent dat de rotatie van je pedalen en wiel gelijk lopen, en er dus geen trapenergie verloren gaat. Heerlijk licht fietsen dus!